قرآن و نجوم
مراحل خلقت
قرآن کریم در آیات فراوانی به مدت آفرینش جهان اشاره کرده است. برخی از نویسندگان بیانهای قرآن را در این زمینه اعجازی علمی دانستهاند. إِنَّ رَبَّکُمُ اللّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّماوَاتِ والْأَرْضَ فِی سِتَّهِ أَیامٍ (اعراف/۵۴؛ یونس/۳؛ هود/ ۷؛ حدید/ ۴)، در واقع پروردگار شما، خدایی است که آسمان ها و زمین را در شش روز آفرید. تعبیر سته ایام در مورد آفرینش جهان در آیات دیگر (سجده/ ۴؛ فرقان/ ۵۹؛ ق/ ۳۸) نیز آمده است.
دیدگاه مفسران
دکتر موریس بوکای با ذکر این نکته که در تورات سخن از شش روز متعارف است و خداوند در روز هفتم به استراحت میپردازد و این روز همان فاصله واقع بین دو طلوع یا دو غروب متوالی خورشید برای ساکن زمینی است، به توضیح واژه یوم در آیات خلقت میپردازد و آن را به معنای «دوره» میداند. او به کار رفتن یوم در این معنا و نیز به میان نیامدن سخن از روز هفتم را از عجایب علمی قرآن میداند (بوکای، مقایسهای بین عهدین، قرآن و علم، ص۱۸۳).
بررسی و نقد
مراحل آفرینش جهان، به طور اجمال، قبل از نزول قرآن در کتابهایی مانند تورات (کتاب مقدس/ سفر تکوین/ فصل اول و دوم) نیز مطرح بود و مردم جزیرهالعرب که با یهودیان مراوده داشتند، به طور طبیعی، از آن مطلع بودند. این نکته به معنای نبود معیار چهارم در این مورد است.
از طرفی همانگونه که برخی صاحب نظران بیان کردهاند تقسیمبندی مراحل آفرینش، امری نسبی و با توجه به اعتبارهای گوناگون است (رضایی اصفهانی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، ج۱، ص ۱۲۸)؛ بنابراین نمیتوان «سته ایام» را با تقسیمبندی علمی ویژهای تطبیق داد؛ البته این که در قرآن برخلاف تورات، روز هفتم و استراحت خدا مطرح نشده است، نشان از هماهنگی قرآن با علم دارد؛ گرچه در حدّ اعجاز نیست.
منبع : مجله قرآن و علم شماره ۷