موسسه آموزش عالي حوزوي فاطمیه دامغان

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

حکمت خداوندی

23 خرداد 1400 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی دامغان

سعدی در بیان حکایتی می گوید:

موسی علیه السلام ، درویشی را دید از برهنگی به ریگ اندر شده. گفت:ای موسی! دعا کن تا خدا عزوجل مرا کفافی دهد که از بی طاقتی به جان آمدم. موسی دعا کرد و برفت. پس از چند روز که از مناجات باز آمد، مرد را دید گرفتار و خلقی انبوه برو گرد آمده. گفت:این چه حالت است؟ گفتند:خمر خورده و عربده کرده و کسی را کشته. اکنون به قصاص فرموده اند.

«وَلَوْ بَسَطَ اللّه ُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوَ فِی الاَْرْضِ؛ اگر خداوند درِ هر نوع روزی را بر بندگانش می گشود، در زمین ستم پیشه می کردند». (شورا:۲۷)

 نظر دهید »

آیا حضرت مهدی (ع) از زمان ظهورش آگاهی دارد؟

20 آبان 1399 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی دامغان

 ✍با توجه به اين مسئله که امامان معصوم -عليهم السلام - از عالم غيبت خبر دارند ودر مواقع نياز وضرورت مطالب وحقايقى را دريافت مى کنند، مى توان گفت که خداوند از اين طريق هنگامه ظهور را به مهدى موعود (عج) الهام مى فرمايد: چنانکه امام صادق (ع) فرمود: (امامى از ما غايب مى شود، پس چون خداوند اراده کند که او را آشکار وظاهر گرداند، اثرى در دل وى پديد مى آيد، پس به اين گونه به امر پروردگار ظاهر مى گردد)۱ علاوه بر اين؛ در روايتى از امام صادق (ع) آمده است: (خداوند، قبل از وفات پيغمبر (ص) مکتوبى بر او نازل کرد وفرمود: اى محمد! اين است وصيت من به سوى نجيبان وبرگزيدگان از خاندانت.

پيغمبر اکرم (ص) گفت: اى جبرئيل! نجيبان چه کسانى هستند؟ فرمود: على بن ابيطالب واولادش عليهم السلام. بر آن مکتوب چند مهر از طلا بود، پيامبر اکرم (ص) آن را به امير المؤمنين (ع) داد ودستور فرمود: که يک مهر آن را بگشايد وبه آنچه در آن است عمل کند، امير المؤمنين (ع) يک مهر را گشود وبه آن عمل کرد، سپس آن را به پسرش حسن (ع) داد، او هم يک مهر را گشود، وبه آن عمل کرد، و… وهمچنين امام موسى بن جعفر به امام بعد از خود مى دهد، وتا قيام حضرت مهدى (ع) اين چنين ادامه دارد). (2)

از اين جهت بعيد نيست که امام غايب (عج) زمان وقت ظهور خويش را توسط اين وصيت مکتوبى که به عنوان دستور العمل نزد ايشان است مطلع شود. واى بسا از جانب پيامبر اکرم (ص) وامامان معصوم عليهم السلام، علايمى را براى حضرتش معين کرده باشند وبا ظهور آن علايم، امام به وقت ظهورش آگاه شود. چنان که رسول خدا (ص) فرموده است: (هنگامى که موقع ظهور مهدى (عج) شود، خداى تعالى، شمشير وپرچم او را به صدا درآورده ومى گويند: اى دوست خدا! به پا خيز ودشمنان خدا را به قتل برسان).۳

:books:منابع :
۱-مهدى موعود، ترجمه ونگارش على دوانى، ص۲۶۲
۲-اصول کافى مرحوم کلينى، ج۱، ص۲۸۰
۳-بحار الانوار، علامه مجلسى، ج۵۲، ص۳۱۱

 نظر دهید »

سفارش امام حسن عسگری به احترام به بستگان آل محمد(ص)

31 شهریور 1399 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی دامغان

حسین بن حسن یکی از نوادگان،امام جعفر صادق علیه السلام بود که در قم زندگی می کرد و آشکارا شراب می نوشید. روزی به منزل احمد بن اسحاق اشعری که وکیل امام حسن عسگری در امور اوقاف بود رفت ولی احمد بن اسحاق به او اجازه دیدار نداد.حسین بن حسن نیز محزون به خانه برگشت .همان سال احمد اسحاق پیش از حج به سامراء رفت و اجازه خواست تا با امام حسن عسگری علیه السلام ملاقات کند ولی امام اجازه نداد.
احمد بن اسحاق مدتی گریست و بی تابی کرد تا سرانجام امام به او اجازه داد.
احمدبن اسحاق به امام عرض کرد: ای پسر رسول الله!چرا مرا از دیدارتان منع کردید در حالی که من از شیعیان و دوستانتان هستم؟
امام فرمود:زیرا تو پسر عموی ما را از خانه ات طرد کردی.
احمدبن اسحاق شروع به گریه کرد و سوگند خورد که هدفش فقط این بوده که حسین بن حسن از خوردن شراب توبه کند.
امام فرمود:درست می گویی،ولی در هر حال احترام و تکریم آن ها باید در جای خود محفوظ باشد.مبادا آنان را تحقیر و خوار کنی زیرا به ما منسوب هستند،وگرنه از زیان کاران خواهی گشت.
احمدبن اسحاق از حجبرگشت و وارد قم شد.بزرگان و اشراف به دیدارش آمدند و حسین بن حسن همراه آنان بود. احمدبن اسحاق با دیدن او به طرف او شتافت و از او استقبال کرد و بالای مجلس جایش داد.
حسین بن حسن که بسیار تعجب کرده بود،علت این برخورد را از احمدبن اسحاق جویا شد.او نیز سخنان امام حسن عسگری را بازگو کرد.

حسین بن حسن با شنیدن ماجرا،از کارهای زشتش پشیمان شد و توبه کرد،سپس به خانه اش مراجعت کرد و همه ی شراب ها را به زمین ریخت، وی از با تقوایان خدا ترس شد و پیوسته در مسجد معتکف می شد تا از دنیا رفت و در نزدیکی قبرحضرت معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد.

بحارالانوار،ج ۵۰،ص۳۲۳

 نظر دهید »

امام علی علیه السلام در شب 19 رمضان چه اذکاری می گفتند؟

23 خرداد 1396 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی دامغان

اذکاری که در شب 19 ماه مبارک رمضان، زیاد بر لبان مبارک امام علی علیه السلام جاری بود، به قرار زیر است:

  1. ذکر استرجاع “انّا لله و إنّا إلیه راجعون".
  2. ذکر حوقله : “لا حول و لا قوّة الّا بالله العلی العظیم".
  3. ذکر استغفار : “أستغفر الله ربی و أتوب إلیه".
  4. ذکر صلوات : “اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد".
  5. ذکر ، “اللّهم بارک لی فی الموت".

البته حضرت (ع) علاوه بر اذکار، نمازشب را در آن شب در منزل دخترش ام کلثوم خواندند و همین طور سوره یس هم تلاوت می کردند.[1]

 

[1] منتهی الامال، ج 1، ص 326.

 نظر دهید »

میلاد مبارک

24 آذر 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی دامغان

 

 

خجسته میلاد رسول مهربانیها حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق (ع) بر رهپویان طریق نبوی مبارک .

 نظر دهید »

تسلیت شهادت غریب سامرا

18 آذر 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی دامغان

شهادت غریب سامرا، امام حسن عسگری (علیه السلام) تسلیت باد.

 نظر دهید »

دفن شدن حضرت رقیه (سلام الله علیها) با غل و زنجیرهای اسارت

05 آبان 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی دامغان

دفن شدن حضرت رقیه (سلام الله علیها) با غل و زنجیرهای اسارت…
______________________________

در حکایت ملا محمدهاشم خراسانی و نبش قبر حضرت رقیه سلام الله علیها
توسط ایشان به منظور ترمیم قبر و رفع آب‌گرفتگی مضجع شریف حضرت رقیه (سلام الله علیها) در سال 1280 هجری، نقل شده است؛

◆ جناب ملا سید هاشم بعد از نبش قبر ایشان،
مدام از شدت گریه و غصه غش می‌کرد. چون او را به هوش می‌آورند،
قضیه زنجیر را به مردم می‌گفت و می‌فرمود؛
بدن مطهّر ایشان در پارچه سیاهی کفن شده بود.
بخشی از صورت منّور ایشان را دیدم که هنوز از آثار سیلی، کبود و مجروح بود،

همچنین یک زنجیر کوچکی هم به گردن آن بانو بسته بودند.
سپس به همراه شیون ایشان، صدای ضجه و زاری از مردم بر می‌خواست.

 

 نظر دهید »

شبهات عاشورا

28 مهر 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی دامغان

سوال 1:
مادر حضرت رقیه که بود؟ و آیا در کربلا حضور داشت؟
پاسخ :
مادر حضرت رقیه ، مطابق بعضی از نقلها ، « ام اسحاق» نام داشت که قبلا همسر امام حسن علیه السلام بود ؛ و آن حضرت در وصیت خود به برادرش امام حسین علیه السلام سفارش کرد که با ام اسحاق ازدواج کند ، و فضایل بسیاری را برای آن بانو برشمرد [ابصارالعین فی انصار الحسین صفحه 368]
بعد از ولادت حضرت رقیه ، ام اسحاق بیمار شد و دیری نپایید که از دنیا رفت [ السیده رقیه صفحه 24]
سوال 2 :
مداحان و سخنرانان می گویند : در خرابه شام رقیه یاد پدرش را کرد و همه به گریه افتادند و صدای آنان به یزید رسید . حال سوال اینجاست که چگونه صدا ، از داخل خرابه به قصر رسیده است؟ یعنی یزید داخل خرابه بوده است؟! آیا این دروغ نیست؟!
پاسخ :
معاویه در حال ساخت قصری به نام کاخ خضرا بود ، برای همین خانه هایی را خرید تا قصر را بنا کند
یکی از این خانه ها متعلق به پیر زنی بود که حاضر به فروش خانه ی خود نبود و می گفت می خواهم در همین جا زندگی کنم و بعد از مرگم نیز قبرم درون خانه ام باشد.
معاویه دستور داد خانه را خراب کنید ، اما عمرو عاص مخالفت کرد و گفت :
“عرب همیشه در آرزوی حاکمی عادل بوده و تو می توانی از این فرصت استفاده تبلیغاتی کنی ؛ به این صورت که قصر را بسازی و آن خانه را خراب نکنی . آنوقت هرکه از درب قصر وارد شود اولین سوالی که برایش پیش می آید این است که این خانه ی خرابه در وسط قصر چه می کند و ما به او پاسخ می دهیم که عدالت ما به ما اجازه ی خراب کردن خانه ی پیر زن را نمی دهد “
این جریان اتفاق می افتد و بعد از مدتی پیر زن از دنیا می رود و معاویه باز هم آن خانه را خراب نمی کند.
در زمان یزید با وجودی که این خانه به خرابه تبدیل شده باز هم این نیرنگ ادامه پیدا می کند
زمانی که اسرا را به شام می آورند ، در آن خرابه قرار می دهند و آن خرابه داخل حیاط قصر بوده است
[منبع:کتاب ریحانه کربلا - نوشته عبدالحسن نیشابوری- صفحه101 به نقل از کتاب صفریه جلد 2 صفحه 42 – با اندکی تصرف]

 

 نظر دهید »

آیا امام حسین (ع) به دست شیعیان خود کشته شد؟

28 مهر 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی دامغان

آیا امام حسین (ع) به دست شیعیان خود کشته شد؟

پاسخ:

این هم یکی از سخنان ناجوانمردانه ای است که نظیر آن در دوران ما زیاد به گوش می خورد و گویی عده ای می خواهند به هر شکل و روشی به حق و حقیقت حمله کنند، بدون آنکه اندک ارزیابی ای از محتوای سخن خود داشته باشند.

1-شیعه به کسی می گویند که پیرو و مطیع ائمه باشد، پس چگونه می توان قاتلان ائمه را شیعه خطاب کرد؟

2-وقتی در هیچ جا امثال شمر، خولی، سنان و … شیعه خوانده نشده اند، چگونه می توان چنین سخنی گفت حال آنکه شیعه نظیر حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه، زهیر بن قین و … بودند که نهایت فداکاری و دلاوری را در رکاب امام حسین (ع) به نمایش درآوردند.

3-امام حسین (ع) در سخنان خود، لشگر یزیدیان را پیروان ابوسفیان و عده ای بی دین می خواند و می فرمایند: وای بر شما ای پیروان أبو سفیان! اگر دین ندارید و از روز معاد نمی هراسید، لا اقل در دنیا آزاد مرد باشید و آن گونه که می پندارید به حسب و نسب خود که عرب هستید باز گردید. (اللهوف فی قتلی الطفوف، ص 45)

4-اگر منظور از شیعه خواندن قاتلان این است که به امام حسین (ع) نامه نوشته بودند، شبث بن ربعی و حجار بن أبجر و عمرو بن حجاج و … از نویسندگان معروف نامه بوده اند که هیچ جا ادعای شیعه بودن آنها نشده است.

5-لشگر مقابل امام حسین (ع) کسانی بودند که در دلیل کینه ها و دشمنی هایشان به امام (ع) می گویند: « إنما نقاتلک بغضاً لأبیک» یعنی: ما از روی بغض و کینه ای که با پدرت علی بن ابی طالب داریم با تو به جنگ و نبرد برخاسته ایم. (ینابیع المودة، قندوزی حنفی، ص 346( آیا می توان کسانی که خود را دشمن حضرت علی (ع) می دانند، شیعه خواند؟

6- اگر این ادعا بدان خاطر مطرح شده که کوفیان شیعه بوده اند، باید بگوییم در زمانی عده ای از کوفیان شیعه بودند، که قطعا در دوران امام حسین (ع) عده قابل توجه شیعه در کوفه وجود نداشت. ابن أبی الحدید معتزلی در این باره می گوید: (در زمان معاویه) سخنرانان در هر کوی و برزن و بر فراز هر منبری علی را لعن کرده و از او بیزاری می جستند و به او و اهل بیت او دشنام می دادند؛ و بیچاره ترین مردم در آن زمان، مردم کوفه بودند؛ زیرا شیعه علی علیه السلام در آن شهر زیاد بود؛ معاویه، زیاد بن سمیه را حاکم کوفه و هم زمان شهر بصره را نیز تحت امر او ساخت. و او به دنبال شیعیان می گشت ـ او شیعیان را می شناخت، زیرا در زمان خلافت علی علیه السلام از طرفداران او بود ـ پس ایشان را حتی زیر هر سنگ و کلوخی هم که بودند می یافت و به قتل می رساند و یا تهدید به قتل می کرد؛ و دست ها و پا ها را جدا کرده و چشم ها را کور می کرد؛ و ایشان را بر تنه های درخت خرما به دار می کشید؛ و یا از عراق بیرون می کرد؛ تا جایی که کسی از شیعیان شناخته شده در عراق باقی نماند. (شرح نهج البلاغة، ج11، ص 44)

 نظر دهید »

تنظیم کارها و امور

12 مهر 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی دامغان

قال َحُسَيْنِ بن علىّ(عليه السلام):

 إعْمَلْ عَمَلَ رَجُل يَعْلَمُ أنّه مأخُوذٌ بِالاْجْرامِ، مُجْزى بِالاْحْسانِ.

حضرت امام حسين (عليه السلام) فرمود: كارها و أمور خود را همانند كسى تنظيم كن و انجام ده كه مى داند و مطمئن است كه در صورت خلاف تحت تعقيب قرار مى گيرد و مجازات خواهد شد.

و در صورتى كه كارهايش صحيح باشد پاداش خواهد گرفت.

 

بحارالأنوار: ج 2، ص 130، ح 15 و ج 75، ص 127، ح 10

 نظر دهید »

پاداش گریه بر حسین (ع)

12 مهر 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی دامغان

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

یا فاطمة! کل عین باکیه یوم القیامة الا عین بکت علی مصاب الحسین فانها ضاحکة مستبشرة بنعیم الجنة.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: فاطمه جان! روز قیامت هر چشمی گریان است، مگر چشمی که در مصیبت و عزای حسین گریسته باشد، که آن چشم در قیامت خندان است و به نعمتهای بهشتی مژده داده می شود.

 

 

بحار الانوار، ج 44، ص .293

 نظر دهید »

روز مصیبت و اندوه

12 مهر 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی دامغان

قال الرضا علیه السلام:

کان ابی اذا دخل شهر المحرم لا یری ضاحکا و کانت الکابة تغلب علیه حتی یمضی منه عشرة ایام، فاذا کان الیوم العاشر کان ذلک الیوم یوم مصیبته و حزنه و بکائه…

 

امام رضا علیه السلام فرمود:

 هر گاه ماه محرم فرا می رسید، پدرم (موسی بن جعفر علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آن که ده روز از محرم می گذشت، روز دهم محرم که می شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود.

 

امالی صدوق، ص 111

 نظر دهید »

روز شمار دهه اول محرم

12 مهر 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی دامغان

 

 

روز شمار دهه اول محرم

بانوان عاشورایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

علت حضور زنان در کربلا
امام حسین علیه السلام با علم به شهادتش، براى ادامه قیام و تحقق اهداف خود و رسوا کردن بنى امیه و جلوگیرى از انحراف امت و تحریف حقیقت، زنان و کودکانش را همراه برد.
در واقع، تلاش هاى بانوان حرم حسینى علیه السلام ، تکمیل کننده قیام امام حسین علیه السلام بود؛ یعنى هم چنان که شهادت امام براى دین، ضرورى بود، اسارت اهل بیت علیهم السلام نیز لازم بود.
با توجه به اینکه هدف امام حسین علیه السلام ، اصلاح امت و بازگرداندن آن به سنت پیامبراعظم صلى الله علیه و آله و آشکار کردن فساد حکومت بنى امیه به ویژه یزید بود، آن حضرت باید با نقشه اى دقیق و حساب شده به مردم دنیا ثابت مى کرد که آنها نمى خواهند کسى از خاندان پیامبر زنده بماند و با اهل بیت رسول خدا صلى الله علیه و آله ، بدتر از اسیران و مشرکان و کفار رفتار مى کنند. این هدف، با توجه به شدت انحرافى که در جامعه پدید آمده بود، جز با قیامى خونین و سرمایه گذارى کلان امکان پذیر نبود. ازاین رو، امام مى بایست علاوه بر کشته شدن، پیام الهى خود را نیز به گوش تمام مسلمانان و حتى تمام دنیا مى رساند. دست یابى به این هدف، با ادامه نهضت پس از شهادت ممکن بود و امام حسین علیه السلام با آگاهى از این نکته، اهل بیت خود را به کربلا برد.
اگر امام حسین علیه السلام بدون اهل بیت خویش به کربلا مى رفت و در آنجا به شهادت مى رسید، تاریخ، این حادثه را فقط از منظر دشمنان ثبت مى کرد و بى تردید، اصل واقعه، کاملاً وارونه جلوه مى یافت. در این میان، بانوان اهل بیت علیهم السلام به رهبرى زینب کبری علیهاالسلام نگذاشتند جنایت هاى بنى امیه پنهان بماند و حاملان صدیق رسالت عاشورا، نهضت کربلا را زنده نگه داشتند.
در یک جمله مى توان گفت امام حسین علیه السلام ، اهل بیت خود را براى انجام رسالتى بزرگ و ایفاى نقشى بسیار مهم در ساختن تاریخى بزرگ همراه برد.
سرّ نى در نینوا مى ماند، اگر زینب نبود کربلا در کربلا مى ماند، اگر زینب نبود

 


حضور زنان و  نقش آفرینی آنان در کربلا

بدون تردید، زنان در واقعه کربلا نقش انکارناپذیرى داشتند که مهم ترین آنها عبارت است از:
الف) تشویق مردان به جهاد
حضور برخى مردان را باید مرهون فداکارى و تشویق زنان دانست. همچنین صبر و استقامت زنان کاروان حسینى و شکیبایى آنان در فراق عزیزان یکى از عوامل تشویق مبارزان بود.
ب) تقویت روحى (صبر و استقامت)
زنان حاضر در کربلا با وجود شهادت نزدیکان خویش، نه تنها خود پایدار و استوار ماندند، بلکه دیگران را نیز در این راه دلدارى دادند. زینب کبری علیهاالسلام زمانى که از شهادت على اکبر با خبر شد، درحالى که صدا مى زد: «واحبیباه و ابن أخیاه….» براى دلدارى حسین علیه السلام به استقبال او شتافت.
ج) جهادگرى و رزمندگى
در روز عاشورا، برخى زنان همانند مردان وارد صحنه کارزار شدند که از جمله مى توان به همسر عبداللّه بن عمیر کلبى اشاره کرد. او دو بار در میدان نبرد حاضر شد و شجاعت و رزمندگى خود را در مقابل مردان سپاه یزید به نمایش گذارد.
د) دفاع از امامت و خاندان پیامبراعظم صلى الله علیه و آله
از گفتار و رفتار زنان حاضر در کربلا مى توان میزان همت آنان را در دفاع از امامت دریافت. در آخرین لحظه ها، هنگامى که شمر قصد بریدن سر مبارک امام را داشت، زینب علیهاالسلام به امید نجات جان امام یا براى اتمام حجّت، بر سر عمر سعد فریاد زد: «آیا حسین کشته شود و تو نظاره گر باشى؟»
همچنین در مجلس ابن زیاد هنگامى که وى قصد کشتن على بن الحسین علیه السلام را داشت، زینب کبرا علیهاالسلام مانع این اقدام ابن زیاد شد، به این شکل که خود را سپر امام کرد و در خطاب به ابن زیاد گفت: «آنچه از خون هاى ما ریختى، کافى است. به خدا سوگند! از او جدا نمى شوم تا مرا نیز با او بکشى». ابن زیاد نیز از این تصمیم منصرف شد.
ه) پرستارى
از دیگر وظایف بانوان، پرستارى از بیماران و مجروحان و کودکان بود. پیش از واقعه، مراقبت از بیماران کاروان را بر عهده داشتند، چنان که در شب عاشورا و پس از واقعه عاشورا، زینب علیهاالسلام سرگرم پرستارى از امام زین العابدین علیه السلام بود. وى پس از شهادت امام حسین علیه السلام و در زمان اسارت نیز با وجود آشفتگى شدید روحى، نگه دارى کودکان و مراقبت از آنها را عهده دار شد.
و)پیام رسانى
مهم ترین و مشکل ترین وظیفه اى که پس از شهادت امام حسین علیه السلام برعهده بانوان قرار گرفت، رساندن پیام شهیدان و هدف قیام امام حسین علیه السلام به گوش مردم آن زمان بود.

 


 


السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین

روز شمار دهه اول محرم

 

ایام دهه اول محرم
بانوی عاشورایی
روز اول
رباب ام علی اصغر علیه السلام
روز دوم
ام کلثوم بنت علی بن ابیطالب علیه السلام
روز سوم
فاطمه بنت الحسین علیه السلام
روز چهارم
سکینه بنت الحسین علیه السلام
روز پنجم
ام خلف، همسر مسلم بن عَوْسَجه
روز ششم
اُمّ عَمْرو بن جناده
روز هفتم
ام وهب
روز هشتم
دُلهَم، همسر زهیر
روز نهم
ماریه بنت سعدیا منقذ
روز دهم
زینب کبری علیهاالسلام بنت علی بن ابیطالب علیه السلام
 

 

 

 

1- رباب ام علی اصغر علیه السلام
او دختر امرؤ القیس است. امرؤ القیس در زمان خلیفه دوم به مدینه آمد و مسلمان شد. وى پس از مسلمانى، سه دختر خود را به امام على علیه السلام ، امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام تزویج کرد. رباب، مادر سکینه و علی اصغر رضیع است که  علی اصغر در آغوش امام حسین علیه السلام به شهادت رسید. رباب همراه زینب کبری علیهاالسلام و دیگر بانوان اهل بیت علیهم السلام به اسارت برده شد. در مجلس ابن زیاد، سر مطهر امام حسین علیه السلام را از میان تشت برداشت و بغل کرد و بوسید و آهى کشید.
او با سرودن اشعارى درباره واقعه عاشورا راه بسیارى از تحریف ها را بست. پس از بازگشت به مدینه، به مدت یک سال در غم از دست دادن همسرش به سوگوارى پرداخت و زیرسایه ننشت تا از دنیا رفت.
2- ام کلثوم علیها السلام: بر اساس داده هاى تاریخى، یکى دیگر از دختران امام على علیه السلام ، به نام «ام کلثوم»، در کربلا حضور داشته است. ایشان در رساندن پیام امام حسین علیه السلام و به ثمر نشاندن خون شهیدان کربلا نقش مهمى ایفا کرد و در کوفه خطبه خواند.
3- -  فاطمه، دختر امام حسین علیه السلام
مادرش، ام اسحاق، دختر طلحه بن عبیداللّه بود. فاطمه با حسن مثنّى، فرزند امام حسن مجتبى علیه السلام ازدواج کرد. حسن در واقعه کربلا مجروح شد. فاطمه هم گام با عمه اش، زینب علیهاالسلام و دیگر بانوان اهل بیت علیهم السلام در رساندن پیام امام و افشاى جنایت هاى بنى امیه حضور فعال داشت و در کوفه، پس از عمه اش زینب علیهاالسلام سخنرانى کرد.

 4- سکینه، دختر امام حسین علیه السلام
مادرش، رباب، دختر امرؤ القیس است. نامش را امینه، امیمه و آمنه ذکر کرده اند و سکینه لقب او است. سکینه در کربلا حضور داشت و در آن زمان از زنان رشید اهل بیت علیهم السلام به شمار مى رفت. وى از نظر جمال، کرامت، ادب و سخاوت داراى جایگاه والایى بود و به جهت آگاهى اش به شعر و ادب، خانه اش محل تجمع ادیبان و شاعران بود.
 5- ام خلف، همسر مسلم بن عَوْسَجه
او همراه شوهر و فرزندش به کربلا آمد و پس از شهادت شوهرش، پسر خود را روانه میدان کرد، ولى امام مانع رفتن او شد. با این حال، ام خلف، سر راهش را گرفت و او را به نبرد در رکاب حسین علیه السلام تشویق کرد. او عازم میدان شد و پس از نبردى جانانه به شهادت رسید. کوفیان سرش را به سوى مادرش افکندند و ام خلف سر فرزندش را برداشت و چنان گریست که همگى به گریه افتادند.
6-  اُمّ عَمْرو بن جناده
بحریه دختر مسعود خزرجی همسر جناده بن کعب انصاری یکی دیگر از بانوان فداکار عاشورا بود. او همراه شوهرش جناده در مکه به کاروان امام ملحق شده و همراه آن حضرت به کربلا رفت. جناده خود از یاران و شیعیان باوفای امام علی (ع) بود که هیچگاه سستی به خود راه نداد و از اولین شهدای عاشورا بود که در حمله نخست دشمنان به شهادت رسید.

همسر او پس از شهادت جناده نه تنها سستی و اندوه به خود راه نداد بلکه مصصم تر از قبل در یاری امام خویش همت کرد و فرزند خود عمروبن جناده را لباس رزم پوشانده و به میدان جنگ فرستاد و فرزندش نیز شهید شد. شهادت فرزندش هم خللی در ایمان این بانوی فداکار ایجاد نکرد . به طوری که دشمنان سر فرزندش را از تن جدا کرده به سوی یاران امام حسین پرتاب کردند. مادرش سر او را گرفت و به سوی دشمنان پرتاب کرد که به یکی از آنها برخورد کرد و او را به هلاکت رساند.

7- ام وهب
این زن مسیحى، هنگامى که در ثعلبیه (نزدیک کربلا) به طور موقت سکنى گزیده بود، به کاروان امام حسین علیه السلام برخورد و به ایشان از کمى آب شکایت کرد. امام علیه السلام نیزه خود را بر زمین زد و ناگهان آب فراوان از زمین بیرون زد. آن زن که تا آن زمان مسیحى بود و شناختى از امام نداشت، مجذوب بزرگوارى و کرامت امام شد و پس از آن که با پسر و عروسش به خدمت امام رسیدند، هر سه مسلمان شدند و به کاروان امام حسین علیه السلام پیوستند. مادر وهب و پسرش در واقعه عاشورا به شهادت رسیدند.
هنگامى که سر وهب را براى مادرش آوردند، سر را بوسید و گفت: «سپاس خداوندى را که با شهادت تو در رکاب امام حسین علیه السلام مرا رو سفید کرد. سپس ستون خیمه را برداشت و به دشمن حمله کرد و دو تن از آنان را کشت.

8- دُلهَم، همسر زهیر: زمانیکه امام حسین علیه السلام در منزل زرود فرود آمد ، خیمه و بارگاهش را نزدیک خیمه زهیر بن قین بجلی بر پا کرد. زهیر همراه قافله امام حرکت نمی کرد، بلکه سعی می کرد از امام فاصله بگیرد و لیکن آب آنها را در این منزل جمع کرد. وقتی زهیر و همراهانش مشغول غذا خوردن بودند، فرستاده حسین علیه السلام امد و زهیر را نزد ابی عبدالله فراخواند. زهیر پاسخی نداد. همسرش دلهم دختر عمرو، وی را واداشت که نزد امام برود و سخن امام را بشنود. زهیر نزد امام رفت و با خوشحالی بازگشت. دستور داد خیمه اش را برکنند و نزد خیمه امام حسین علیه السلام برپا دارند، و به زنش گفت: به خانواده ات بپیوند؛ زیرا دوست ندارم از ناحیه من بدی به تو برسد. همسرش گفت: خداوند برایت خیر خواست و از تو می خواهم در قیامت نزد جد حسین علیه السلام مرا یاد آوری.

9- ماریه بنت سعدیا منقذ: از زنان ثروتمند بصره بود. او با شجاعت ، شهامت و سخاوت قدم در یاری حسین علیه السلام نهاد و ثروت خود را در این راه هزینه کرد. او از خانواده ای دوستدار اهل بیت بود و پیش از آن همسر و فرزندانش در رکاب امام علی علیه السلام به شهادت رسیده بودند. ماریه خانه خود را به عنوان مرکزی برای تجمع یاران اهل بیت قرار داده بود. به گفته برخی از همین خانه بود که شیعیان بصره برای امام حسین علیه السلامنامه نوشتند و آن حضرت را به بصره دعوت کردند.

10- زینب کبری علیهاالسلام : زینب کبری علیهاالسلام ، خواهر امام حسین علیه السلام به حکم تکلیف الهى و اطاعت از فرمان امام و نیز عشق به برادر، با فرزندان خود همراه امام به کربلا آمد. او در روز عاشورا، ناظر شهادت فرزند، برادران و دیگر بستگان خویش بود و پس از آن با اسارت خاندان رسول خدا صلى الله علیه و آله ، سرپرستى کاروان اسیران اهل بیت را برعهده گرفت. در کوفه و شام و در مجلس ابن زیاد و یزید، با سخنانش، فساد بنى امیه و جنایت هایشان را برملا و نام عاشورا و قیام کربلا را براى همیشه در اذهان مردم تثبیت کرد.

منابع:

تذکره الخواص، سبط ابن الجوزی، ج1، چاپ اول، بیروت، 1818 ه.ق

دانشنامه امام حسین (ع) ، محمد ری شهری، ج1،قم، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، سازمان چاپ و نشر 1389

الملهوف،سید طاووس، مترجم:سید ابوالحسن میر ابوطالبی،  چاپ دوم، 1417

تاریخ الامم و الملوک ،محمدبن جریرطبری،مترجم:ابوالقاسم پاینده،انتشارات بنیادفرهنگ،1352

مجموعه مقالات کنگره ملی حماسه حسینی،جمعی از نویسندگان،قم دارالعرفان،1389

 نظر دهید »

ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺳﻠﺎﻡ ﮔﻔﺖ؟

28 تیر 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی دامغان

ﻣﺮﺩﯼ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ) ﭘﺮﺳﻴﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﻗﺎﺋﻢ (ﻉ) ﮔﻔﺖ: ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻋﻠﻴﮏ ﻳﺎ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ؟ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ) ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ: ﻧﻪ! ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻭﻳﮋﻩ ﻋﻠﯽ (ﻉ) ﺍﺳﺖ ﻭ ﻗﺒﻞ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﮐﺴﯽ ﺟﺰ ﮐﺎﻓﺮ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ.
ﺩﻳﮕﺮﯼ ﭘﺮﺳﻴﺪ: «ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺷﻮﻡ! ﭘﺲ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻬﺪﯼ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺳﻠﺎﻡ ﮔﻔﺖ؟ » ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺧﻮﺍﺳﺘﯽ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺩﺭﻭﺩ ﻓﺮﺳﺘﯽ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﯽ ﺑﮕﻮﻳﯽ:
«ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻋﻠﻴﮏ ﻳﺎ ﺑﻘﻴﺔ ﺍﻟﻠﻪ » ﻭ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﮐﻪ: “ﺑﻘﻴﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻴﺮﻟﮑﻢ ﺍﻥ ﮐﻨﺘﻢ ﻣﻮﻣﻨﻴﻦ.”

 

 نظر دهید »

حضرت علی (ع) در دیدگاه غیر مسلمانان

12 تیر 1395 توسط موسسه آموزش عالی حوزوی دامغان

جرج جرداق، نویسنده و ادیب معروف مسیحی می‎‎گوید:

«نهج‎البلاغه» بیانی رساتر از هر بیانی است که تا انسان و اندیشه انسانی وجود دارد، با ذوق هنری و ادبی انسان، پیوند ناگسستنی خواهد داشت.
او در کتاب بسیار ارزشمند «امام علی (ع)، صدای عدالت انسانی» پس از آنکه قهرمانی‏های امام را با قلم توانای خویش توصیف و شمّه‎ای از فضایل او را بازگو می‎‎کند، در خطاب به روزگار می‎گوید: «آه! ای دنیا! چه می‎شد اگر قوای خود را جمع می‎‎کردی و توانت را برای بار دیگر در یک جا متمرکز می‎‎کردی و در هر عصر و زمان یک نفر مانند علی (ع) را که در عقل، خرد، منطق، بیان، حماسه و شجاعت با او همپایه بود، برای بشریت به ارمغان می‎‎آوردی!»

میخائیل نعیمه، نویسندۀ مسیحی می‎گوید:
البته قهرمانیهای علی (ع) فقط منحصر به میدان کارزار نیست، بلکه او در روشن‎اندیشی، پاکی وجدان، شیوایی بیان، عمق و کمال انسانیت، شور و حرارت ایمان، بلندی همت و فکر، یاوری و هواداری از رنجدیده‎ها و ستم‎کشیده‎ها در قبال جفاکاران و ستم‎پیشگان، فروتنی در مقابل حق هر کجا که تجلی کند نیز قهرمان بوده و به هر اندازه که از زمان آن بگذرد، همیشه پناهگاه پرمایه‎ای است که امروز و هر روز دیگری که شوق ما برای پی‎ریزی اجتماع و زندگی سعادتمندانه زیاد می‎شود، بسوی آن رو می‎‎کنیم.

در واقع بر مورخ و نویسنده‎ای به هر اندازه که با هوش و با شخصیت و نکته‎سنج و نابغه هم باشد، امکان ندارد که حتی در هزار صفحه بتواند تصویر کاملی از علی (ع) نشان دهد و برای شما مجسم سازد و بتواند رویدادهای مهمی را که در دوران آن به وقوع پیوسته، به نحو شایسته‎ای روشن سازد، پس آنچه را که علی (ع) دربارۀ آن فکر و دقت کرده و آنچه که این شخصیت بزرگ عربی بین خود و خدای خود گفته و عمل کرده، از اموری است که هرگز هیچ گوشی آن را نشنیده و هیچ چشمی آن را ندیده، البته آن خیلی بیشتر از آن است که با دستش نمودار و یا با قلم و زبانش آشکار کرده است.

بولس سلامه، شاعر و نویسنده معروف مسیحی لبنانی می‎‌‌‎گوید:
«نهج‎البلاغه» اثر جاودانه‎ای است که انسان را به شناختِ اندیشۀ بزرگ علی ابن طالب (ع) وادار می‎سازد و هیچ کتابی جز قرآن بر آن برتری ندارد. آری، من یک مسیحی هستم، ولی دیدۀ باز دارم و تنگ‎بین نیستم، من یک مسیحی هستم که درباره شخصیت بزرگی صحبت می‎کنم که مسلمانان درباره او می‎گویند: خدا از او راضی است، صفا با اوست و شاید هم خدا به او احترام می‎گذارد و مسیحیان در اجتماعات خود از وی سخن گفته، از تعلیمات او سرمشق می‎‎گیرند و دینداریش را پیروی می‎‎کنند، از آنجا که در آئینه تاریخ، مردم پاک و نفس‎کُش به خوبی نمایان هستند، می‎توان علی (ع) را بزرگتر از همه آنها شناخت.

هانری کربن، محقق و شرق‎شناس فرانسوی می‎‌‌‎گوید:
«نهج‎البلاغه» از مهمترین سرچشمه‎هایی است که متفکران شیعه پیوسته از آن سیراب شده‎اند. بعد از قرآن و احادیث پیامبر اسلام (ص)، نهج‎البلاغه در درجۀ نخست اهمیت قرار دارد و تفکر فلسفی شیعه به آن وابسته است.

امین نخله، یکی از صاحب‎نظران مسیحیت، در جواب شخصی که از او درخواست کرده بود که صد کلمه از نهج‎البلاغه را برای او انتخاب کند، می‎‎گوید: به خدا قسم نمی‎توانم. چگونه از میان صدها کلمه گهربار، صد کلمه آن را انتخاب کنم؟ من از انتخاب یک کلمه آن هم عاجز هستم، زیرا این کار درست به این می‎ماند که دانۀ یاقوتی را از کنار دانه‎های دیگر بردارم.

ایلیاپا ولیج، مورخ و خاورشناس روسی، در کتاب «اسلام در ایران»، شخصیت امیرالمؤمنین (ع) را اینگونه تفسیر می‎کند:
«علی (ع)، پروردۀ محمد (ص) و عمیقاً به وی و امر اسلام وفادار بود. علی (ع) تا سرحد شور و عشق پایبند دین بود، صادق و راستکار زیست و در امور اخلاقی همواره خرده‏گیر بود، هم سلحشور بود و هم شاعر و همه صفات لازمۀ اولیاءالله در وجودش جمع شده بود».

بارون کارادیفو می‎‌‌‎گوید:
علی (ع) همچون قهرمان شکست‎ناپذیر دوشادوش پیامبر پیکار کرد و معجزاتی نشان داد، پیامبر به او مهر ورزید و اطمینانی عمیق به وی داشت تا آنجا که یک روز در حالیکه به وی اشاره می‎کرد، چنین گفت: هر کس را من سرور و آقایم، تو نیز سرور و آقا هستی. علی (ع) قهرمانی رزمنده و شهسواری پاک‎نهاد و پاکباز و امامی شهید بود که روحی بس عمیق و آرام داشت که در ژرفای آن، اسرار خدائی نهفته بود.

لامنس، کشیش بلژیکی می‎‌‌گوید:
برای عظمت علی (ع) همین بس که تمام اخبار و تواریخ علمی اسلامی از او سرچشمه می‎‌گیرد. او حافظه و قوۀ شگفت‎انگیزی داشت. علمای اسلام از مخالف و موافق، از دوست و دشمن مفتخرند که گفتار خود را به علی مستند دارند، زیرا گفتار او حجیت قطعی داشت، او باب مدینه علم بود و با روح کلی پیوستگی تام داشت.

 

 نظر دهید »

موسسه آموزش عالي حوزوي فاطمیه دامغان

موضوعات

  • همه
  • مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه دامغان
  • مقالات و پایان نامه ها
  • اخبار مؤسسه
  • احادیث و روایات
  • مناسبت ها
  • سخنی از دل
  • با بزرگان
  • سخن مشاور
  • سیره شهدا
  • حکایت
  • ادعیه
  • احکام
  • معصومین
  • مسابقه
  • کلام رهبر معظم انقلاب
  • حجاب و عفاف
  • سایر
  • نماز
  • نمی از یم امام انقلاب
  • بیانیه
  • اخلاق
  • اخبار
  • معرفی کتاب
  • تندرستی
  • تفسير
  • خانواده
  • بروشور
  • درنگی در نهج البلاغه
  • مسابقه
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

آمار

  • امروز: 125
  • دیروز: 517
  • 7 روز قبل: 2097
  • 1 ماه قبل: 5891
  • کل بازدیدها: 148015
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس